موضوع: "مقالات"
بدعت را نباید با نوآوری یکی دانست.زیرا بدعت باور ونگرشی است که تجدیدنظر در اصول بنیادین اسلام را روا می داند و از این نظر ناروا و نکوهیده است.اما ابداع فراخوانی است به سوی ایجاد تغییر و نوآوری با هدف ترغیب شکوفایی و برومندسازی جامعه. در شرع و دين اسلام بدعت ممنوع، ولي ابداع كه به نوآوري ترجمه ميشود، ممدوح است. بدعت يك معناي لغوي دارد كه همان نوآوري است و يك معناي اصطلاحي هم دارد كه شريعت از آن منع كرده و آن عبارت است از انتساب يك معرفت و حقيقت غيرديني به دين، يعني آنچه كه مربوط به دين نيست به آن نسبت داده شود. پس هر نوآوري بايد در چارچوب نص باشد. نص يعني متن، و نوآوري بايد در چارچوب متن قرآن يا حديث و سنت معتبر نبوي باشد. اگر مبناي اين نوآوري در نص وجود ندارد، بايد مطابق عقل و عرف باشد.بدعتگذاری در شرایع وملل پیشین در قالبهای گوناگونی دیده میشود از جمله تثلیث،تحریم خوراکیها وچارپایان،رهبانیت،مسئله طواف وتغییر ماههای حرام. عموم آيهها و احاديثى كه از افتراء،هوا پرستى و دنباله روى هوى و هوس، نهى مىكنند،دليل بر حرمت بدعت می باشند.شیطان ،دنیا طلبی،جهل وتقلید کورکورانه همگی از عوامل وانگیزه های بدعت هستند.آثار و پیامدهای بدعت هم چیزی جز گمراهی،افزایش گناه،قرارگرفتن درزمره ستمگران،محرومیت ازمحبت خدا وخسران وکیفر الهی ندارد. بدعت از گناهانى است كه در حيات اجتماعى نمايان مىشود، و جامعه را به انحراف و ضلالت و فساد مىكشاند. از اين روى همهى مسلمانان به عنوان نهى از منكر بايد با بدعت و بدعتگذاران برخورد كنند. در آيات قرآني از مسئله نوآوري به دو شكل سخن به ميان آمده است. قرآن با آن كه مردم را به رشد و تعالي از طريق بهره گيري ازهمه دانش ها و علوم اكتسابي و علوم تجربي و حسي دعوت مي كند و حتي خود در حوزه قوانين همواره از قوانين تازه و متناسب با شرايط زماني و مكاني جوامع سخن مي گويد و قوانين را به دو دسته ثابت و متغير بخش كرده و حتي منطقه فراغي را براي برخي از قوانين و يا در حوزه شكلي و روشي ارايه مي دهد، با اين همه از هرگونه بدعت و نوآوري در بيرون ازچارچوب هاي اصول و ارزش هاي راهبردي باز مي دارد.دین اسلام ،دینی جهانی است که سرشار از آموزه های نو وپویا ،برای رسیدن بشر به هدف خلقت وآفرینشش است.
واژگان کلیدی:بدعت،بدیع،خلاقیت،نوآوری
آموزه هاي وحياني قرآن به عنوان راهنماي زندگي بشر، دربردارنده بهترين، آسان ترين و كامل ترين شيوه زندگي است. اسلام و قرآن به بيان الگوي صحيح و درست مصرف و تصرفات بشري توجه داشته و آن را در قالب فرمان ها و اوامر تشريح كرده است. فرهنگ صحيح مصرف را با الگوگيري از مكتب قرآن و سيره اهل بيت عليهم السلام مي توان بدست آورد. ارايه الگوهاي هنجاري به معناي ارايه راهكارهايي است كه انسان را در مسير كمالي قرار مي دهد تا از هر چيز به مقدار توان و ظرفيت خويش به اندازه نياز بهره گرفته و آن را مورد استفاده قرار دهد. اخلاق مصرف يكي از بخش هاي مهم زندگي بشر است و قرآن به مساله مصرف به عنوان يكي از مهم ترين كليدهاي دست يابي به اخلاق كامل زيستي در كنار اخلاق معيشت توجه داشته است. از اين رو الگوهاي درست و نادرست در اين حوزه را به شكل آموزه هاي اخلاقي و يا حقوقي و بلكه فقهي بيان كرده است تا از آن بهره مند شده و در مسير تكاملي استفاده كنند. انگيزه هاي مصرف در متون ديني شامل تامين نيازهاي زندگي وكاميابي از مواهب الهي است. اسلام، سعي و فعاليت هاي توليدي به منظور دستيابي به نيازمنديهاي زندگي و فراهم كردن آسايش و رفاه خانواده را مقدس مي شمارد. هم چنين كاميابي انسان از نعمت هاي خداوند را حلال مي شمارد اما در عين حال براي تعديل انسان و جلوگيري از فرورفتن در ماديات برخي مصارف را حرام و نسبت به برخي ديگر محدويت هايي را قرار داده است. قوانين كلي اسلام در اصلاح الگوي مصرف شامل : برنامه ريزي براي هزينه كردن و ايجاد تعادل ميان دخل و خرج زندگي،رعايت اولويت ها،عدم اسراف و تبذير،پرهيز از اتراف و رفاه زدگي،رعايت اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط،لزوم قناعت و ساده زيستي،نكوهش حرص و طمع و هم چشمي در مصرف،عدم تفاخر در مصرف،عدم تقليد از بيگانگان،لزوم رعايت درآمد،پس انداز و آينده نگري در مصرف ، لزوم رعايت رفاه عمومي وكنترل مصرف در شرايط بحراني است.
كليد واژه ها: الگو، مصرف، صرفه جويي، اسراف، تبذير، قناعت، آينده نگري
نويسنده مژگان ساجدي، معاون پژوهش مدرسه علميه الزهراء(س) - اراك
سفارش اکید قرآن به حمایت از کودکان بی سرپرست دالّ بر اهمیت و حساسیت توجه به مساله فرزندخواندگی شده است. در جوامع مدنی، نهادهای مربوط با لحاظ یکسری شرایط و ضوابط قانونی، ارتباط بین خانواده های فرزندپذیر و فرزندخوانده را برقرار می کنند. در قرآن به سیر تاریخی فرزندخواندگی اشاره شده است تا جایی که در عصر جاهلیت، آداب و رسوم نادرستی بر آن حاکم شده بود اما با ظهور دین مقدس اسلام، پیامبر گرامی اسلام ماموریت یافت که با سنتهای نادرست فرزندخواندگی مبارزه کند و احکام واقعی آن را در جامعه پیاده کند. در برخی از آیات قرآنی احکام مرتبط با فرزندخواندگی بیان شده است و با توجه به آن می توان تفاوت بین احکام فرزند نسبی و فرزندخوانده را بدست آورد. فرزندخوانده، فرزند واقعی و حقیقی فرزندپذیران تلقی نمی شود و احکام فرزند واقعی چون محارم و ارث و مانند آن بر ایشان بار نمی شود لکن بخاطر عقد فرزندخواندگی نسبت به یکدیگر حقوقی را دارا می باشند که لازم است طرفین رعایت نمایند.
مقاله فرزندخواندگي در قرآن برگزيده دوازدهمين جشنواره بانوي كرامت
مسجد، محل سجود و خضوع وکرنش بندگان خدا در پیشگاه الله است.مسجد، جایگاه دل کندن از محبت دنیا و مرکزتحکیم رابطه انس و دوستی با مبدا آفرینش هستی است.
مظاهر گوناگون فرهنگ و هنر اسلامی در طی قرن هاي متمادي،در بناي مسجد مجال ظهور یافته است بطوریکه امروز یک مورخ دقیق و روشن بین می تواند تنها از مطالعه در مساجد تصویر روشنی از تمدن وتاریخ افوام مسلمان عالم را پیش چشم خویش مجسم کند.
نقش مساجد بعنوان یک عامل مهم در تعیین هویت شهرهاي اسلامی بر کسی پوشیده نیست.مسجد محور بحث در معماري اسلامی وهنرهاي تزیینی است.
برای دانلود مقاله روی گزینه ی زیر کلیک کنید.
مقاله عناصرهنري و ارزشهاي
معنوي در معماري مساجد از مژگان ساجدی
چكيده
اجتماع بشری برای رسیدن به مقصد، نیازمند به رهبر و مدیر می باشد. مدیریت، یک فعالیت تدریجی و مستمری است که برای رسیدن به اهدافی طراحی شده است. دستیابی به این اهداف هنگامی امکان پذیر است که مجموعه فعالیت ها با سازماندهی و رهبری صحیح همراه باشد. در نظام اسلامی، مبانی مدیریتی با سایر مدیریت ها متفاوت است. با دقت در آیات شریفه ی قرآن کریم می توان دریافت که در نظام اسلامی، مدیریت باید به کسانی واگذار شود که در اندیشه و عمل، متدین به شرع مقدس باشند. ایمان، عمل صالح و تقوا داشتن از شروط اصلی برای انتخاب مدیر است. مدیر در مدیریتش باید مزین به نیروی بصیرت همراه با علم و قدرت باشد. مدیریتی استحکام پیدا می کند که در برنامه ریزی های مدیریتی خود تمام توانش را برای خدمت به خلق الله بکار بگیرد و آینده نگر باشد. الگوی مدیریت جهادی نیز مطابق با همان الگوهای مدیریت اسلامی و قرآنی است که غایت خود را اثبات کارآمدی دین در اداره ی جامعه می داند و بر مبنای همان شاخصه های قرآنی حرکت می کند.
كليد واژه ها: شاخصه، مدیریت، جهاد، قرآن
چكيده
انديشه هاي بلند بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره)، چراغي پرفروغ را در پيش روي جويندگان حقيقت اسلام ناب محمدي(ص) در تمامي عرصه هاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي باز كرده است. انديشه اقتصادي ايشان دست رد بر سينه نظامهاي غيرالهي زده و چارچوب حمايت از محرومان را بر ستون عدالت استوار كرده است. چارچوبي كه دولت را در خدمت مردم گرفته و توسعه، استقلال، قرب الهي و خداگونه شدن انسان را هدف قرارداده است و مسير دستيابي به آبادي حيات دنيوي و اخروي انسانها را مشخص نموده است. نقش معنويت در زندگي و اقتصاد، عدالت ، قدرت، رشد و استقلال اقتصادي ازاهداف والاي نظام اقتصادي اسلام در انديشه هاي بلند حضرت امام است. ايشان معتقدند در نظام اسلامي تمامي راهكارهاي رشد و توسعه اقتصادي تبيين گرديده است و جوامع اسلامي با تكيه بر دستورات نوراني اسلام مي توانند به پيشرفت اقتصادي و تامين نيازهاي مردم جامعه بپردازند.
واژگان كليدي: اقتصاد، اسلام، امام خميني(ره)، عدالت، قدرت، رشد و استقلال.