موضوع: "چکیده تحقیقات پایانی طلاب"
عوامل موثر در ايجاد روابط سالم بين زوجين و آثار اين روابط در خانواده
استاد راهنما:سركار خانم غلامي
گردآورنده:مليحه بادكوبه
دفاعیه:تابستان 1391
چکیده
این مسئله که چه عواملی در ایجاد روابط سالم میان زوجین موثر است و این روابط چه آثاری در خانواده دارد از پر اهمیت ترین مباحث موجود در نهاد خانواده است چرا کهخانواده از مهمترین عوامل موثر در روابط و محیطی امن و ایمن برای دستیابی به اهدافعالی انسانی است و کانونی است، شکل گرفته بر پایه ی پیمان مقدس ازدواج که با حضور فرزندان روابط اعضای خانواده گسترده تر و تاثیر گذاری مثبت یا منفی آنها بر یکدیگربیشتر می شود.بنابراین از آنجا که انسان اساسا موجودی اجتماعی است و به طبع نمیتواند خارج از جمع و اجتماع زندگی نماید نیاز به برقراری ارتباط با هم نوع خود را دارد و این رابطه برقرار کردن از آغاز خلقت حضرت آدم و حوا (ع) مطرح بوده و هست و بهترین محیط برای این برقراری ارتباط خانواده می باشد که هر چقدر این روابط موجود میان اعضای آن سالم و سازنده تر باشد، خانواده نیز سالم تر خواهد بود و جامعه نیز به تبع آن روز به روز پیشرفت خواهد نمود. پس با این وجود می توان گفت: خانواده مجموعه ای از روابط است و بحث در باره ی نحوه ی ارتباط و عوامل موثر بر آن بسیار ضروری است و یکی از این انواع روابط ، رابطه ی میان زوجین است. امروزه شاهدیم که به واسطه ی افزایش مناسبات اجتماعی و اقتصادی و در پی آن گسترش حضور زنان در عرصه های مختلف جامعه ،مسئله ی ارتباط سازنده میان زن و مرد،به عنوان یکی از بارز ترین دغدغه های متولیان امر مطرح شده است. با نگاهی به وضعیت نا بسامان موجود در برخی از خانواده ها در می یابیم که بیشتر درد ها و مشکلات موجود در آن ها از اشتباه بودن روابط زوجین سرچشمه می گیرد.این تحقیق با بیانی توصیفی در صدد مطرح کردن عناوینی مانند نحوه ی رابطه ی میان افراد در خانواده و این که چه عواملی بر این روابط موثر هستند و… می باشد که برای بیان خود از مطالب اخلاقی و دینی بهره گرفته و به جنبه های تربیتی این عوامل موثر بر روابط میان زوجین و آثار آن اشاره می کند.بنابراین،زوجین خشت بنای خانواده هستند که اگر روابط میان آ ن ها متعالی باشد، می توان به داشتن خانواده های سالم و استوار امیدوار بود.
واژگان کلیدی: ازدواج، رابطه، سالم، زوجین، خانواده، تحکیم.
دشمن شناسي از ديدگاه امام خميني(ره)و مقام معظم رهبري(مدظله العالي)
استاد راهنما:سركار خانم غلامي
استاد داور:حجت الاسلام والمسلمين مرتضوي
پژوهشگر:سميه سادات ميرناصري
شهريور 1394
دشمن شناسي، به معناي شناخت هر كس يا چيزي كه سدّ راه تعالي وتكامل انسان و جامعه مي باشد، بر هر خردمندي لازم است. بديهي است كه بدون شناخت دشمن نمي توانيم از اهداف، سياست ها وابزارهاي اوآگاه شويم و به مقابله و دفاع برخيزيم. ضرورت شناخت دشمن تاآنجاست كه خالق انسان ها با ارسال انبياء، به ويژه آخرين رسول، برآن تأكيد نموده است؛ برهمين مبنا رسول خدا و ائمه ي اطهار(عليهم السلام) وعلماي صالح به ويژه امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در بيانات خود بر اين حقيقت پاي فشرده اند. چه بسا كساني كه در طول تاريخ بر اثرغفلت ازدشمنان وفقدان آگاهي وبصيرتِ لازمِ سياسي- اجتماعي، درشناخت توطئه ي بيگانگان واتخاذ مواضع به موقع وصحيح، به ويژه توسط نخبگان وخواص آن جامعه به سرنوشتي هلاكت باردچارشده اند. لذا پرداختن به مقوله ي دشمن شناسي، توسط رهبرانِ بصيري چون امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري(مدظله العالي) ضرورتي انكارناپذير است كه عدم آن، يك نظام ارزشي را با چالش مواجه خواهد كرد؛ ولي تبعيت از ايشان، كه فارغ از نگرش هاي سطحي و محدودو رقابتي و برمبناي آموزه هاي ديني و آرمان هاي متعالي نظام اسلامي، به بررسي و تحليل دشمنيِ دشمنان پرداخته اند؛ نه تنها مي شود ترفندهاي دشمنان را شناسايي كرد، بلكه جلوتر ازدشمن مي توان قدم برداشت تا قبل از اينكه دشمن طرح خود را عملياتي كند، آن را در نطفه يعني در ذهن خنثي كرد. لذا اين تحقيق با جمع آوري ديدگاه و نظرات آن صاحبان بصيرتِ عميق با روش كتابخانه اي، به گردآوري مطالب به صورت تفصيلي پرداخته كه از اين منظرنو وبديع مي باشد.
واژگان كليدي: دشمن، دشمني، امام خميني(ره)، مقام معظم رهبري(مدظله العالي).
عنوان: فرح و مرح در قرآن کریم
استاد راهنما :سرکار خانم لیلا حسینخانی
استاد داور :جحت الاسلام والمسلمین علی حیدر مرتضوی
پژوهشگر:سیده فاطمه حسینی شریف
مرداد 1395
چکیده
اصل فرح یکی از ضروری ترین امیال وجود انسان است که بدون آن حیاه طیبه و زندگی کامل تحقق نمی یابد و از آنجا که به دنبال هر میلی در وجود انسان پاسخی در بیرون وجود دارد پرداختن به مقوله فرح و مرح از همان ابتدای آفرینش مورد توجه بوده است. پژوهش حاضر به بررسی فرح و مرح در آیات قرآن پرداخته است. محقق در پژوهش حاضر سعی بر آن دارد با ارائه معیارهای صحیح فرح از منظر قرآن و بررسی علل و مصادیق فرح باطل و مرح خلط ناشی از عدم شناخت مصداق واقعی فرح که جامعه امروز گریبان گیر آن است برطرف نماید تا علاوه بر فراهم شدن راهنمایی عملی در این زمینه موضع قرآن در مورد فرح و مرح و بایدها و نبایدهای آن بیش از پیش روشن گردد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتواست. بنابراین سخن اصلی این پژوهش این که قرآن هرگز مخالف فرح نبوده ولی مطلق فرح مورد تأیید قرآن نیست. قرآن کریم علت این که چرا دشمنان مستکبر انبیاء الهی دچار عذاب شدید و دردناک دوزخ می شوند را فرح و نشاط ناروا می داند. بنابراین مخالفت قرآن با برخی از مصادیق فرح و مرح و اعمال محدودیت هایی در این زمینه به دلیل تأمین و تضمین فرح حقیقی و پایدار آینده است. قرآن کریم با ارائه معیارهای صحیح فرح همه افراد جامعه را به سوی فرح حقیقی و ممدوح سوق داده و عوامل مختلف ایجاد کننده آن را نیز مطرح نموده است و آنان را از فرح باطل و مرح که همچون سدی در مقابل کمال و سعادت آدمیان است برحذر داشته است و به دلیل لحاظ کردن ویژگی فطری انسان و مد نظر قرار دادن صلاح دنیا و آخرت او دیدگاه کامل و جامعی در مورد مصادیق فرح و مرح، عوامل فرح و راه کارهای ایجاد فرح، آداب و موانع آن در انسان دارد.
واژگان کلیدی: فرح، مرح،سرور، قرآن
عنوان:راههای ایجاد محبت پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) در فرزندان
استاد راهنما: سرکار خانم غلامی
استاد داور: حجه الاسلام والمسلمین مسعود محفوظی
پژوهشگر: طیبه جودکی
زمستان 1392
چکیده
ایجاد محبت اهل بیت (ع) یکی از آموزه های اصیل اسلامی در تربیت فرزندان است. عواطف پاک و مقدس نسبت به معصومین (ع) و خاندان پیامبر (ص) عامل ثبات قدم بیشتر در راه دینداری است و عشق و محبت به اهل بیت (ع) تا حد زیادی بیمه کنندۀ افراد در برابر گناه و فساد است. اهمیت این موضوع در فرزندان عامل مهم در هدایت آنها به سمت و سوی الهی است و همچون میانبری است که هر فرد را سریعتر به هدف والای اسلام که رسیدن به حق و حقیقت است می رساند . از آنجا که طبق احادیث سن فرزندان به هفت سال اول ، هفت سال دوم و هفت سال سوم تقسیم شده است در هر دوره فرزندان ، روحیات خاص خویش را دارند که باید روش هایی متناسب با آن دوره اتخاذ نمود البته قبل از تولد فرزندان و هنگام تولد آنان نیز می توان در این زمینه اقداماتی را انجام داد. این مساله به یکی از جنبه های تربیت دینی اشاره د ارد که به همین منظور اغلب از منابع تربیت دینی بهره جسته است و همچنین در کتب روانشناسی، روایی و اخلاقی نیز قابل بررسی می باشد . در گردآوری مطالب از روش کتابخانه ای استفاده شده است که این مطالب به طور دسته بندی شده در دوره های مختلف رشد و قبل از آن راهکارهایی آسان و ساده را ارائه داده که از این منظر نوع و بدیع می باشد.
کلید واژه: محبت، فرزند، اهل بیت
چكيده تحقیق پایانی آسيب شناسي عدم تبعيت جوامع بشري از رهبران الهي در قرآن و روايات
استاد راهنما: سركار خانم حسينخاني
استاد داور:حجت الاسلام و المسلمین علی حیدر مرتضوی
پژوهشگر: سميرا احمدي تابستان 1394
با اينكه عموم انسانها فطرتاً كمالجو هستند، ولي بسياري از آنها با انحراف از مسير كمال، در دنيا و آخرت، نصيبي جز سرگرداني و بدبختي ندارند، بر اين اساس قرآن كريم راه رسيدن به كمال را تبعيت از رهبران الهي معرفي نموده است و به همين منظور، در این تحقيق با سیر در کتب تفسیری و روایی و با هدف شناسایی علل عدم تبعیت جوامع بشری از رهبران الهی و همچنین شناسایی آسیبهای ناشی از آن، مفهوم رهبر و جايگاه او در جامعه و ويژگيهاي لازم براي رهبران الهي بررسی شدهاست و با دلايل عقلي و نقلي لزوم تبعيت از رهبران الهي ثابت شدهاست و در ادامه ابعاد تبعيت از رهبران الهي اعم از تبعیت در بعد مسائل نظامی و امنیتی و نظیر آن بيان شده است تا مشخص شود تبعيت از ايشان در چه دامنهاي لازم است و پس از آن عواملي كه باعث عدم تبعيت از رهبران الهي ميشود بررسي شدهاست؛ عواملي از قبيل دلبستگي به دنيا، غرور، عجب، استكبار و نظير آنها و سپس آثار سوء عدم تبعيت از رهبران الهي بیان شدهاست تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی اين مسئله روشن شود كه جوامع بشري با تبعيت از رهبران الهي، جامعه را از انحراف نجات داده و به سوي كمال رهنمون ميشوند و از آثار و بركات آن بهرهمند خواهند شد و با عدم تبعيت از ايشان، زمينه گمراهي و هلاكت خود و جامعه را فراهم خواهند ساخت.
كليد واژه: تبعيت، عدم تبعيت، رهبر، رهبران الهی، جامعه.